Project Nederland

Batavia Stad, Beach Resort Makkum, Esonstad, Haverleij.. Vrijwel dagelijks wordt de krantenlezer geconfronteerd met mededelingen omtrent Fantastisch Luxe Vrijstaande Buitens, shopping centers, recreatieparken, 'kastelen' en 'nieuwe landgoederen', bedrijventerreinen en 'nieuwe natuur'-megaprojekten die hier of daar zijn , of dreigen te worden, gerealiseerd in het Nederlandse landschap. 'Elke dag verswijnen in Nederland acht boerderijen,' schrijft nrc. next op 22 mei 2006. 'Villa's en maneges nemen hun plekken in.' Sinds de jaren zeventig is in Nederland 500.000 hectare open land bebouwd als gevolg van verstedelijking, voor woningbouw en bedrijvigheid.
Wie geeft toestemming voor deze megaprojekten? Wie is verantwoordelijk voor deze vernietiging van ons landschap? Het kabinet richt zich in het nationaal ruimtelijk beleid primair op versterking van de internationale concurrentiepositie van Nederland en geeft lagere overheden en 'de markt' de vrije hand. Maar het landschap dat die in razend tempo om ons heen aan het bouwen zijn, is dat echt het landschap dat we willen? Waar is het partijprogramma dat het opneemt voor het landschap? Wanneer wordt werkelijk eens een debat gevoerd over de ruimte in Nederland?

Is Project Nederland het boek voor jouw Reading Challenge?

Reageren op Project Nederland