Raakvlakken en scheidslijnen

Raakvlakken en scheidslijnen

Het oeuvre van Octavio Paz getuigt van een mateloze liefde voor het leven. In zijn poëzie en essays staan thema’s als erotiek en liefde, dood en eenzaamheid centraal.
Zo ook in ‘Raakvlakken en scheidslijnen’ dat in 1969 voor het eerst verscheen. In een spitse, uiterst gebalde taal reikt Octavio Paz de lezer een rijkdom aan kennis en inzichten aan. Hij leert je kijken en denken vanuit de ‘ander’ en helpt je tegenstellingen en overeenkomsten, culturele verschillen en gelijkenissen tussen vaak zeer uiteenlopende mens- en wereldbeelden uit Oost en West te begrijpen.
Dit essay is een intellectuele krachttoer die je verbaast en verrijkt, zeker als je de dialoog met zijn gedurfde en erg verreikende gedachtestroom aangaat. Het helpt je vrij – in vrijheid – te denken: kritisch én poëtisch.

De Mexicaanse dichter en essayist Octavio Paz (1914-1998) geldt als een van de meest invloedrijke Spaanstalige schrijvers en intellectuelen van de 20ste eeuw. In 1990 ontving hij de Nobelprijs voor Literatuur. Als vurig pleitbezorger van de democratie leverde hij felle kritiek op alle dictaturen van zowel rechts als links. In 1968 trok hij zich terug als ambassadeur in India.
Religie & Spiritualiteit
Synthese