Reinier Pauw (1564-1636) en Amsterdam

Reinier Pauw (1564-1636) en Amsterdam

Gelezen 0 Aan het lezen 0 Wil ik lezen 1 Favoriet 0 Recensies 0
Reinier Pauw (1564-1636) was een Amsterdamse koopman en regent in de tijd dat zijn stad een onstuimige en ongeëvenaarde groei doormaakte. De rechtlijnige calvinist was een aanjager van dat economische wonder – niet alleen ten faveure van de stad, maar ook van zichzelf. Pauw benutte alle kansen die zich aandienden in deze unieke historische constellatie, en werd een van de rijkste mannen van Amsterdam. Bovendien werd hij de machtigste man van de stad, die zich op haar beurt ontwikkelde tot de belangrijkste machtsfactor in de Republiek der Nederlanden.

In Den Haag eiste burgemeester Pauw voor Amsterdam de hoofdrol op in de landelijke politiek. Als machthebber van de handelsmetropool kwam hij in conflict met raadpensionaris Johan van Oldenbarnevelt. Pauw was de voornaamste aanstichter van diens val en was een van de rechters die Van Oldenbarnevelt in 1619 ter dood veroordeelden.

Reinier Pauw bepaalde in de vroege zeventiende eeuw het gezicht van Amsterdam en was een van de leidende figuren van de Republiek. Deze toegankelijk geschreven biografie laat zien hoe hij met Godvrezende meedogenloosheid zijn zakelijke en politieke belangen najoeg.

Geschiedenis & Politiek
Geschiedenis algemeen