Reis naar de Middellandse Zee en de Zwarte Zee met het vrachtschip Clio in 1926

Reis naar de Middellandse Zee en de Zwarte Zee met het vrachtschip Clio in 1926

Gelezen 1 Aan het lezen 0 Wil ik lezen 3 Favoriet 0 Recensies 1
Twee vrouwen van twee generaties geven hun visie op de Mediterrane wereld van 1926
In 1926 reisde het verloofde paar Gerrit de Veer en Tonnie Berdenis van Berlekom, samen met Tonnies oom en tante, Jo en Pau Berdenis van Berlekom-Tilanus, per vrachtschip 'Clio' naar de Middellandse Zee en de Zwarte Zee. Ze bezochten o.a. de havensteden Algiers, Athene, Smyrna, Istanboel, Bourgas en Constantza.
Het dagboek van Tonnie over deze reis is bewaard gebleven en compleet opgenomen in deze uitgave, evenals veel van de door haar genomen 'kiekjes'. De brieven die Pau over dezelfde reis schreef aan haar familieleden zijn ook teruggevonden, en fragmenten hieruit vormen een waardevolle aanvulling op het dagboek. Twee vrouwen van twee generaties beschrijven hun belevenissen op de boot en in de havensteden, en geven hun visie op de Mediterrane wereld van 1926.
Aart A. de Veer (1940), zoon van Gerrit en Tonnie, heeft deze uitgave verzorgd door de manuscripten te ontcijferen, uit te typen en in ruime mate van voetnoten te voorzien. Een reconstructie van de route is als losse kaart achterin het boek opgenomen. Het resultaat is een boeiend verslag van een reis die bijna honderd jaar achter ons ligt.
Aart de Veer studeerde fysische geografie en promoveerde in 1985. Hij verzamelt keramiek, is als vrijwilliger actief op uiteenlopende gebieden en heeft een levendige belangstelling voor klassieke muziek, reizen en talen.

Literaire non-fictie , Reizen & Talen
Reisverhalen
Elmar B.V., Uitgeverij
20 januari 2020
20 januari 2020

Reacties op: Reis naar de Middellandse Zee en de Zwarte Zee met het vrachtschip Clio in 1926