Roekoe

Roekoe moet een opstel schrijven voor school onder de titel: ‘Wie ben ik?’. Maar inderdaad, wie is Roekoe? We volgen hem doorheen het duivenhok met al zijn bewoners, op zoek naar zichzelf en naar wat hij van zijn leven wil maken. Tussen wensen en dromen. Want wat vermag een sportduif zoal tegen het noodlot?

In een tijdspanne van een vijftal dagen ontvouwt het verhaal zich, afwisselend vanuit het standpunt van de verteller, Roekoe zelf en de conversaties tussen hem en de verschillende personages (de moeder, vijf broers en drie zussen). Dit alles overgoten met humor en een – zij het kleine – dosis nostalgie.

Roekoe is het debuut van beeldend kunstenaar Frank Colle (°1969). Het is een kleur- en geurrijk coming-of-age-verhaal van een jonge duif die klaargestoomd wordt voor de duivensport. Waardoor het misschien wel het verhaal is van de duivensport, maar dan gezien vanuit het standpunt van de duif. Roekoe is een grappig en herkenbaar boek over opgroeien in een kroostrijk gezin. Een verhaal met klinkende ruzies en een streepje muziek. Kortom: een weergaloze fabel zoals er sinds lang niet meer eentje verschenen is.

Is Roekoe het boek voor jouw Reading Challenge?

Boeken van dezelfde auteur

Reageren op Roekoe