Route 76

Route 76

Fietsen is de grote passie van Wiebrand Dijksterhuis, en dan bij voorkeur lange afstandstochten. Van 'coast to coast' in de Verenigde Staten van Amerika stond al heel lang op zijn bucketlist. In 2018 was het dan zover: in een kleine 3 maanden fietste Wiebrand van San Francisco naar New York City. Elke dag deed hij in een blog verslag van zijn avonturen. Deze verhalen heeft hij bewerkt en gebundeld in dit boek.

De lezer fietst als het ware mee door de verschillende landschappen die in het boek worden beschreven. De auteur ervaart dat de USA ook in politiek, cultureel en godsdienstig opzicht heel divers zijn. De gesprekken met Amerikanen die hij ontmoette leveren een aardig beeld op van wat voor mensen ze zijn. Zo nu en dan komt een stukje geschiedenis aan de orde.
Natuurlijk gaat het ook over het fietsen zelf: de fysieke inspanningen, de soms extreme weersomstandigheden, het (wild) kamperen, het dealen met het verkeer, de fastfoodrestaurants waaraan blijkbaar niet valt te ontkomen.

De fietsliefhebbers, maar ook 'gewone mensen', krijgen met dit reisverhaal een aardig inkijkje in het Amerika van vandaag.
Literaire non-fictie , Reizen & Talen
Brave New Books