Salaam!

Gelezen 4 Aan het lezen 0 Wil ik lezen 2 Favoriet 0 Recensies 0
Non-fictie Artikelen 1   Topics 0

Suhayb Salaam, de zoon van de imam die weigerde Rita Verdonk de hand te schudden, is directeur van het islamitische Instituut voor Opvoeding & Educatie. Een nieuwe studie die jonge mannen en vrouwen opleidt tot verkondigers van het enige ware geloof, de islam. Vader en zoon Salaam behoren tot de meest prominente verspreiders van het salafisme in Nederland, volgens de AIVD, een intolerante, gevaarlijke en ondemocratische beweging. Maar wat verkondigen zij? En wat maakt hun boodschap zo aantrekkelijk voor een aanzwellende groep jonge moslims?

Nederlandse onderzoeks–journalist verkeert een jaar onder orthodoxe moslims

Journalist Patrick Pouw meldde zich aan als student. Ruim een jaar volgde hij Suhayb Salaam en zijn leerlingen. Achter de dichtgeschilderde ramen van een Utrechts klaslokaal leerde hij als niet–moslim waarom je niet bij Albert Heijn mag werken, waarom je hele leven in het teken dient te staan van de aanbidding van Allah, waarom logisch nadenken verboden is en waarom het moslimhart moet overlopen van haat jegens ongelovigen. Pouw sliep, zij aan zij met zijn medeleerlingen, in moskee"n in Tilburg en Den Haag. Hij was getuige van de prille huwelijken van zijn medeleerlingen en salafitische leermeester, die zich in een tumultueus jaar ontwikkelde tot de voorman van een nieuwe generatie herboren moslims. Pouw werd geconfronteerd met een tomeloze bekeringsdrang. Wanneer zou hij eindelijk de islamitische geloofsbelijdenis uitspreken?

Salaam! is het onthullende, persoonlijke verslag van een onderdompeling in de orthodoxe islam.

Geschiedenis & Politiek
Moderne geschiedenis (1870-heden)