HJ Schoo-lezing 2020
Klaas Knot, president van De Nederlandsche Bank, over de coronacrisis en overheidsfinanciën

Het boek Samen sterker uit de crisis. Hoe we Europa weerbaarder, welvarender en duurzamer kunnen maken bevat de volledige en geannoteerde tekst van de twaalfde HJ Schoo-lezing die de president van De Nederlandsche Bank Klaas Knot dinsdagavond 1 september 2020 heeft gehouden in debatcentrum de Rode Hoed in Amsterdam.

Knot laat in zijn lezing een duidelijke waarschuwing horen. Het lijkt hem ‘verstandig om voorlopig terughoudend te zijn met nieuwe beleidswensen die de overheidsfinanciën structureel belasten’. Tegelijk ziet hij geen reden om vanwege de coronacrisis voor de komende kabinetsperiode over te gaan tot bezuinigingen of belastingverhogingen. Dit ondanks de snelle toename van de staatsschuld.

Zijn zorgen betreffen vooral de samenhang in de Europese Unie, waar sterke en zwakke economieën uit elkaar dreigen te groeien. De prijs hiervoor zal volgens hem worden betaald door gewone mensen. Vandaar dat Knot in zijn HJ Schoo-lezing oplossingen aandraagt om die groeiende ongelijkheid tegen te gaan.

Geschiedenis & Politiek
Politieke geschiedenis en geschiedenis van de internationale betrekkingen
EW-boeken
02 september 2020