Sarrasine

SARRASINE door Honoré de BALZAC is deel 11 in de reeks Perlouses. Uit het Frans vertaald door Martin de Haan en Jan Pieter van der Sterre.

Op een bal ten huize van de gefortuneerde familie Lanty, waar le tout Paris aanwezig is, verschijnt een mysterieus personage. Over dit ijzingwekkende honderdjarige heerschap doen vreemde geruchten de ronde. De verteller, die de sleutel van het raadsel kent, besluit de nieuwsgierigheidd van zijn gezelschapsdame te bevredigen en doet haar een aanbod: de waarheid in ruil voor een liefdesnacht.
Zo vernemen we de lotgevallen van de jonge beeldhouwer Sarrasine, die in Rome een opera bezocht en hartstochtelijk verliefd werd op de prima donna, Zambinella genaamd. Zijn hartstocht dreef hem tot wanhoop en joeg hem de dood in. Maar wie was Zambinella? En krijgt de verteller zijn liefdesnacht?

SARRASINE is een hoogtepunt in het oeuvre van BALZAC. Kunst, geld, liefde en dood, al zijn favoriete thema's komen erin samen. Bovendien getuigt SARRASINE van een opmerkelijke fascinatie oor seksuele ambiguïteit, een onderwerp dat in de 19e eeuw heel wat minder courant was dan tegenwoordig.
Deze rijke tekst daagt al decennialang commentatoren uit maar onttrekt zich aan definitieve duiding. Een klassieker, nu voor het eerst in het Nederlands vertaald.

Is Sarrasine het boek voor jouw Reading Challenge?

Boeken van dezelfde auteur

Reageren op Sarrasine