Schaamte en trots in Wassenaar

Gelezen 0 Aan het lezen 0 Wil ik lezen 1 Favoriet 0 Recensies 0
Na het overlijden van zijn moeder in 2008 krijgt Harry Vogels de beschikking over dozen vol documenten uit het verleden. Hij komt erachter dat zijn ouders veel hebben meegemaakt en dat over veel van deze zaken nooit is gesproken.
Zijn grootvader is in de jaren 1920 lid van de gemeenteraad van Wassenaar en voorzitter van de plaatselijke rooms-katholieke vakbond. Hij krijgt in de jaren daarna nazistische sympathieën en neemt twee van zijn zonen mee in zijn gedachtengoed. Harry’s grootvader wordt lid van de NSB, zijn oom Jan gaat bij de SS en zijn oom Hans wordt lid van de Hitlerjugend. Oom Jan is drie jaar lang krijgsgevangene van de Russen, onder zeer erbarmelijke omstandigheden. Zijn vader Ben kiest een andere weg en wordt het huis uitgezet.
Harry Vogels heeft veel onderzoek gedaan, in archieven van de gemeente Wassenaar, het Nationaal Archief in Den Haag en de katholieke kerk in Wassenaar. Ook heeft hij voor dit boek veel informatie gekregen van familieleden en ex-medewerkers van zijn vader.
In dit boek vertelt hij over gebeurtenissen die zich steeds als een duistere vlek op de achtergrond bevonden. Tevens geeft het een beeld van Wassenaar in een belangrijke periode in de geschiedenis. De jaren van crisis, verzuiling, oorlog en wederopbouw.
Het boek is voorzien van uniek historisch fotomateriaal. Een bijzonder boek waarvan het schrijven moed heeft gevergd en dat erkenning beoogt.

Laat dit boek een voorbeeld zijn voor de velen die nu nog worstelen met hun foute familieverhaal.

Cuny Holthuis-Buve
Voorzitter Werkgroep Herkenning