Scheepsberichten

NRC:

Scheepsberichten

Gelezen 17 Aan het lezen 1 Wil ik lezen 7 Favoriet 1 Recensies 12
Non-fictie Artikelen 1   Topics 0

Rob Biersma, journalist en bioloog, zeilde met zijn tien meter lange schip Rissa solo van het Zuid-Hollandse Rhoon naar Paramaribo, en via Bermuda terug. Eerst de Noordzee over naar Engeland, vervolgens de Atlantische Oceaan op, naar de Azoren en de Canarische Eilanden, om daarna de grote oversteek naar Zuid-Amerika te maken. Biersma vaart wekenlang achtereen op de oceaan. De lange dagen en doorwaakte nachten brengt hij door in het gezelschap van dolfijnen, orka’s en walvissen, maar vooral samen met grote en kleine zeevogelsoorten. In Scheepsberichten komen de zeiler, de bioloog en de schrijver samen: Biersma’s oog voor de natuur, zijn beschrijvingen van de strijd met de elementen in combinatie met zijn fijne manier van vertellen maken dit boek tot een verslavende leeservaring. Ogenschijnlijk rijgen de dagen zich aaneen, maar in werkelijkheid is geen dag hetzelfde op de Rissa, waardoor je als lezer niets liever wil dan blijven lezen over bijna-aanvaringen, passaatwind, onverwachte stormen, en de rijkdom van de natuur te midden van de leegte van de oceaan.

Literaire non-fictie , Reizen & Talen
Reisverhalen