Sluitingstijd

Sluitingstijd zou verschijnen ter gelegenheid van de tachtigste verjaardag van de dichter. Het is zijn negende bundel sedert 1955 en de tweede bij Conserve na de bundel De wreedste maand. Op 30 september 2002 overleed Maarten Mourik, 79 jaar oud, de dood komt onaangekondigd.
Wie Mouriks werk kent, zal het niet verbazen dat het naderende einde een belangrijke plaats inneemt in deze undel. Onverzoenlijk tegenover de dood, maar wetend dat die dood en daarmee de zinloosheid van het bestaan, overwonnen wordt door de liefde. Na de magistrale 'Fuga mortis' , volgt als slotgedicht die 'Laatste troost'. Hij laat ons een indrukwekkend getuigenis na.
Mourik was oud-diplomaat, schrijver van autobiografisch werk (Afscheid van de dingen en Brandenburgs requiem) en auteur van talloze verhandelingen over internationale culturele vraagstukken. Hij deed in 2001 van zich spreken door zijn aanklacht tegen de vader van Maxima, waarover hij verantwoording aflegde in zijn eveneens bij Conserve verschenen Dubbelgevecht.

Is Sluitingstijd het boek voor jouw Reading Challenge?

Boeken van dezelfde auteur

Reageren op Sluitingstijd