Smibanese Woordenboek 2.0

Gelezen 0 Aan het lezen 0 Wil ik lezen 1 Favoriet 0 Recensies 0
Het Smibanese is een dialect van de straattalen in Nederland. Een veel voorkomende trend wereldwijd in achterstandswijken is dat gewone woorden worden omgedraaid, zodanig dat de uitspraak nog steeds fijn is. Naast omdraaiingen is het Smibanese een versmelting van het Surinaams, Engels, Papiaments, Marokkaans, Turks, Ghanees en tot slot het Nederlands, oftewel, de culturen van de Bijlmer. De groei van de Hiphopcultuur heeft er ook voor gezorgd dat de taal die binnen deze cultuur wordt gesproken verder reikt dan de mensen die van origine de taal gemachtigd zijn.

'Hiphopcollectief SMIB heeft een straattaalwoordenboek uitgegeven. Woorden worden uit allerlei talen geleend en gehusseld of omgedraaid.' - NRC Handelsblad

'SMIB heeft het ziek voor elkaar. Ziek, als in: niet normaal, buitenaards goed. Ze vlammen, weet je wel? Nee? Oké, jij hebt duidelijk het Smibanese Woordenboek nodig.' - CJP

In november 2017 bracht SMIB WORLDWIDE, een multidisciplinair kunstcollectief uit Amsterdam Zuidoost, het Smibanese Woordenboek uit, dat straattaal in Nederland in kaart brengt. Alle drie de drukken raakten volledig uitverkocht. Alleen in het Stadsarchief van Amsterdam is nog een exemplaar te bekijken. Daarom volgt nu het Smibanese Woordenboek 2.0,een nieuwe uitgebreide editie, die naast nieuwe woorden, afkortingen en uitdrukkingen ook in de geschiedenis van de taal en de Bijlmer duikt, waar het woordenboek is ontstaan. Met een voorwoord van Ray Fuego.
Uitgeverij Pluim
01 november 2019