Spagaat óf balans

Spagaat óf balans

Jarenlang diende Justus de Visser als diplomaat Nederland. Steeds stond de Europese integratie hoog op zijn belangstellingslijstje. Hij verbleef in Parijs, Rome, Moskou, Warschau en Wenen, maar was ook lange jaren werkzaam op het Ministerie van Buitenlandse Zaken in Den Haag. Hij maakte talloze beslissende episodes in de Europese eenwording vanaf het midden van de jaren ’60 tot zijn pensionering in 2009 van zeer nabij mee. Weinigen overzien het geheel van de Europese integratie zo zeer als deze geboren Amsterdammer en keuze-Antwerpenaar.

Na het grote succes van zijn eerste boek 'Europa – Dáárom!' dat in 2014 verscheen heeft De Visser nu een vervolgboek over het spanningsveld tussen het nationalisme en de Europese integratie geschreven. Populisme, Brexit, Catalonië, migratie en terrorisme, Turkije, Midden- en Oost-Europa, Rusland, Oekraïne, Georgië: ze komen allemaal aan bod in een veelomvattend panorama.

Ook dit boek is zeer informatief voor studenten die Europese betrekkingen als studierichting hebben gekozen.

Europese Parlementsverkiezingen 2019 van donderdag 23 mei 2019 zijn belangrijk voor Europa. Lees en begrijp dan ook meer van de spanning tussen nationalisme en Europese integratie.

“Als we vinden dat onze waarden van democratie, mensenrechten en de rechtsstaat het verdienen om overeind te blijven, moeten we ook durven opstaan, en ons durven uitspreken tegen degenen die deze afdoen als ‘uit de tijd’ of ‘elitair’. En dat doet Just in zijn boek. Alleen al daarom verdient het gelezen te worden.”

Frans Timmermans
Geschiedenis & Politiek