Spoelen met teerzeep

`Wie jokte en beweerde niet gejat te hebben, moest zijn mond gorgelen met teer Ook als we over andere dingen jokten moesten we met teerzeep spoelen. Dit is de straf die de wezen `uitschot, bastaards, psychopaten, zonen van hoeren en buitenlanders ondergaan in het Tehuis. En met deze woorden wordt de toon gezet van het verhaal van Ilja, een van de wezen, dat zich tegen de achtergrond van de Praagse Lente afspeelt. Een verhaal als een rauw en chaotisch avontuur, waarin komische, dramatische, wrede en ontroerende gebeurtenissen elkaar in steeds hoger tempo afwisselen.
Wanneer Russische tanks binnenvallen en zich verschansen in de bossen rondom het Tehuis, vluchten de jongens. Ilja loopt in de armen van een kapitein van een Russische tankcolonne die zich als een vader over hem ontfermt. De tankcolonne trekt schietend en moordend rond, met Ilja in de rol van spion en dubbelspion, tot er uiteindelijk een veldslag van apocalyptische proporties plaatsvindt waarna Ilja en de kapitein kans zien een vrijgeleide te krijgen.

Spoelen met teerzeep is de meesterlijke nieuwe roman van Jáchym Topol, representant van de jonge generatie Tsjechische schrijvers en internationaal bejubeld. Een roman als een gevaarlijk spel, waarin het draait om het vinden van een uitweg en overleven ten koste van alles en iedereen.

Is Spoelen met teerzeep het boek voor jouw Reading Challenge?

Boeken van dezelfde auteur

Reageren op Spoelen met teerzeep