Sporen van het slavernijverleden in Fryslân

De belangstelling voor ons slavernijverleden is in de afgelopen jaren sterk gegroeid. De komende tijd worden meerdere exposities aan deze thematiek gewijd, terwijl de plannen voor een nationaal slavernijmuseum langzaam maar zeker vorm krijgen.

Eerder deed Barbara Henkes samen met een team van onderzoekers, archiefmedewerkers en studenten van de Rijksuniversiteit Groningen onderzoek naar sporen van het slavernijverleden in Groningen. Nu is Friesland aan de beurt.

Dit boek presenteert de betrokkenheid van Friesland bij het koloniale verleden en de daarmee verbonden slavernij op toegankelijk wijze. Korte geschiedenissen van Friese slaveneigenaars en plantagedirecteuren, van scheepslieden, winkeliers en fabrikanten die profiteerden van slavenarbeid, van zwarte knechten bij de Friese elite en van Friese tegenstanders van de slavernij worden verbonden aan locaties in de regio. Deze locaties zijn opgenomen in een viertal stadswandelingen (in Leeuwarden, Harlingen, Franeker en Dokkum) en een drietal fietstochten.

Zo brengt dit boek het slavernijverleden dichter bij een breed publiek, dat Friesland vanuit een onverwachte hoek zal leren kennen.

Geschiedenis & Politiek
Regionale stadsgeschiedenis