Station Amerika

Station Amerika

Gelezen 0 Aan het lezen 0 Wil ik lezen 14 Favoriet 0 Recensies 0

Een journalistiek verslag van een treinreis kriskras door Amerika

Niet met de auto of het vliegtuig, maar per trein doorkruist correspondent Emile Kossen de Verenigde Staten. Het vervoersmiddel dat 150 jaar geleden de twee kusten van Amerika voor het eerst verbond, is nog altijd een plek waar reizigers van verschillende achtergronden urenlang met elkaar doorbrengen. Kossen probeert zo te achterhalen wat het zo verdeelde Amerika nog samenbrengt.

Kossen stapt uit op plekken die door anderen worden overgeslagen: van vissersdorpjes in Maine tot romantisch Mississippi en van indianenreservaten tot overblijfselen van het Wilde Westen. Na duizenden kilometers op het spoor, 33 staten en talloze persoonlijke, eerlijke en vaak ontroerende interviews maakt Kossen de balans op. Het resulteert in een prachtig portret van een land waar veel te vrezen valt, maar waar hoop en dromen nooit ver weg zijn.

Emile Kossen (1992) is sinds maart 2017 correspondent Verenigde Staten in Washington D.C. voor EW (voorheen Elsevier Weekblad) en andere Nederlandse media. Kossen behaalde een bachelor American Studies en een master Journalistiek aan de Rijksuniversiteit Groningen.

Literaire non-fictie algemeen
Spectrum