Stella

Gelezen 102 Aan het lezen 4 Wil ik lezen 146 Favoriet 3 Recensies 15
Literatuur & Romans Artikelen 2 Spots 3   Topics 0

Hoe schuldig ben je als je er alles aan doet om het leven van je naasten te beschermen, zelfs als dat de dood van vele anderen betekent?
De jonge Zwitser Friedrich vertrekt in 1942 naar Berlijn. Daar, op de kunstacademie, wordt hij verliefd op de mooie, mysterieuze Kristin. Maar al gauw blijkt dat ze niet is wie ze zegt dat ze is… Haar echte naam is Stella Goldschlag. Als haar Joodse identiteit ontdekt wordt, stellen de nazi’s haar voor de keuze: of ze verraadt andere Joden, of ze verliest haar familie. Hoe ver gaat Stella om haar dierbare leven in stand te houden? En kiest Friedrich voor zijn geliefde of zijn geweten?
Stella is een indrukwekkend liefdesverhaal over trouw en verraad in de Tweede Wereldoorlog, gebaseerd op het leven de echte Stella Goldschlag die ook wel 'Het blonde gif' werd genoemd.

Signatuur
16 april 2019
16 april 2019

Geertje Otten Hebban Recensent

Stella: onderhoudend, maar flinterdun

door: Geertje Otten

Stella is de tweede roman van Takis Würger (1985). Het verhaal is gebaseerd op het leven van de echte Stella Goldschlag (1922-1994), die ook wel ‘het blonde gif’ werd genoemd. In Duitsland heeft het boek tot veel ophef geleid. Volgens de Süddeutsche Zeitung was het ‘een verschrikking, een...

Reacties op: Stella