Stem van het Britse volk

Stem van het Britse volk

De Britten na de Brexit: van gewenste eenheid naar diepe verdeeldheid

Het Brexit-referendum van juni 2016 moest een einde maken aan decennialange twijfel over Britse deelname aan Europese integratie, maar werd het begin van een uitgesponnen, emotioneel beladen, politiek belangrijke en maatschappelijk ontwrichtende zoektocht naar de uitgang van de EU. Opeens stond alles ter discussie. Ruzies braken uit binnen families. Vrienden raakten van elkaar verwijderd en de eenheid van het Verenigd Koninkrijk kwam onder hoogspanning te staan.
Melle Garschagen, correspondent voor NRC, zag de ruzie escaleren, de politiek vastlopen en Boris Johnson, de eeuwige gangmaker, de macht overnemen.
Garschagen doorkruiste de Britse eilanden, van Schotland tot Cornwall, van regeringskringen tot Noord-Ierse veemarkten. Hij beschrijft hoe de dreun van juni 2016 doorwerkt tot ver in de toekomst en vertelt hoe een pragmatische handelsnatie in de ban kon raken van oprukkend nationalisme.

Literaire non-fictie algemeen
Mens en maatschappij algemeen