Stille verovering

Stille verovering

Rank 4834 Gelezen 0 Aan het lezen 0 Wil ik lezen 8 Favoriet 0 Recensies 0
De opkomst van China tot wereldmacht is niet te stoppen. Lange tijd verwachtte men dat met het toenemen van de welvaart het land zou democratiseren. Maar het tegenovergestelde is het geval. En hoewel de lange arm van Beijing in Hongkong zeer ongewenst is, ruilt Suriname, zo kopt de NRC op 25 november 2019, de ‘oude Nederlandse kolonisator in voor suikeroom China’. Dit lijkt een ver-van-mijn-bed-show, maar dat is een kwestie van onwetendheid. We realiseren ons veel te weinig dat ook onze Nederlandse economie en samenleving bedreigd worden door deze ontwikkeling. Niet voor niets maken beveiligingsdiensten zich steeds meer zorgen over invallen in onze communicatie-infrastructuur en in die van onze belangrijkste handelspartners.

Ongeveer zeven jaar geleden liet de Chinese president Xi Jinping voor het eerst aan de wereld weten wat zijn nieuwe, gedroomde zijderoute, een handelstraject met snelwegen en spoorlijnen vanuit China naar landen aan de Middellandse zee was. Volgens Chinadeskundige Frans-Paul van der Putten, verbonden aan onderzoeksinstituut Clingendael, zorgde dit ervoor dat er geen duidelijke afbakening meer is van economische land- en zeeroutes. ‘Xi’s maritieme zijderoute omvat inmiddels de hele wereld.’
Geschiedenis & Politiek
Politieke geschiedenis en geschiedenis van de internationale betrekkingen
Karakter Uitgevers B.V.
13 juli 2020