Straatvechters

Napels, Italië, 1943. De oorlog in Europa is in volle gang. De enige mensen die nog in deze platgebombardeerde stad leven, zijn een paar ouderloze kinderen die maar één doel hebben: overleven.

De ouders van deze kinderen zijn door de Duitsers geëvacueerd en naar werkkampen en vernietigingskampen gestuurd. Nu is het Duitse leger op weg naar Napels om het laatste verzet te breken.

Sommige kinderen waren verborgen door hun ouders, andere hebben niemand meer. Maar ze zijn vastbesloten de Duitsers het hoofd te bieden. De kinderen hebben niet veel meer dan wat pistolen, niet-geëxplodeerde bommen en hun eigen vindingrijkheid. Ze willen de stad met hand en tand verdedigen of sterven in de strijd. Gelukkig staan ze niet helemaal alleen; een aantal volwassenen helpt hen: de dronkenlap Maldini en zijn dochter, en de Amerikaanse korporaal Steve Connors, die in een hinderlaag zijn maten verloor.

Straatvechters is het waargebeurde verhaal van de kinderen van Napels, die in 1943 vier dagen lang de Duitsers moedig tegenstand boden. Het is een ode aan de underdog in ons allen en een spannend verhaal over moedig verzet tijdens de Tweede Wereldoorlog.

Is Straatvechters het boek voor jouw Reading Challenge?

Boeken van dezelfde auteur

Reageren op Straatvechters