Strijd om de VOC-miljoenen

Gelezen 0 Aan het lezen 0 Wil ik lezen 1 Favoriet 0 Recensies 0
De retourvloot onder commando van Pieter de Bitter was een van de rijkste uit de geschiedenis van de VOC. Tijdens de thuisreis brak de Tweede Engelse Oorlog uit waardoor De Bitter moest uitwijken naar het Noorse Bergen, dat destijds in Deens bezit was. In deze verondersteld neutrale haven wachtte hij op een escorte van admiraal Michiel de Ruyter.
De Engelse en Deense koningen sloten intussen echter een geheime overeenkomst. Een Engels eskader zou de vloot binnen die haven veroveren. De Noorse commandant zou geïnstrueerd worden om niet in te grijpen en de buit zou worden gedeeld. De koerier van dit bericht arriveerde echter pas in Bergen toen de Engelsen de aanval al hadden geopend. Tot hun verbazing kreeg de retourvloot volop steun uit de Noorse vestingwerken. Na vier uur hevige strijd sloegen de zwaargehavende Engelse schepen op de vlucht. De uitgeputte retourvloot won de slag van de zich oppermachtig wanende Engelse oorlogsvloot!

Van deze opmerkelijke strijd bestaan diverse ooggetuigenverslagen. Om begrijpelijke redenen is er van Engelse zijde niet veel ruchtbaarheid aan gegeven, maar in Noorwegen en Nederland is er de nodige aandacht aan besteed. Michael Breet raadpleegde alle beschikbare bronnen over dit fascinerende voorval en presenteert in deze uitgave op levendige wijze de hoofdrolspelers, achtergronden en nasleep van de slag in de haven van Bergen.