Tachtig jaar op deze aardbol

Tachtig jaar op deze aardbol

Anton Ferdinand Doorn werd in 1931 geboren aan de Aalsmeerweg in Amsterdam-West. Aan het eind van de Tweede Wereldoorlog, na de ontberingen van de Hongerwinter in 1944-1945, vertrekt de dan 14-jarige Ton vanuit Amsterdam naar Twente, waar hij gedurende vier weken als oogsthulp wordt ondergebracht bij een boerengezin in Almelo. Vier weken waarin hij zijn eerste stappen zet voor wat later zijn definitief verblijf op het Twentse platteland zou worden. In Twente ontdekte hij niet alleen zijn passie voor het boerenleven, maar bovenal ontmoette hij daar zijn grote liefde Riek. Dit is zijn verhaal.

Ton Doorn draagt de natuur een warm hart toe, daarom zal de gehele opbrengst van de boekverkoop gedoneerd worden aan Natuurmonumenten. De boerderij Het Markslag waar Ton woont, dateert van begin 17e eeuw en ligt nabij het Witte Veen. Vroeger was dit onherbergzame natuurgebied, gelegen op de grens van Duitsland en Buurse, een belangrijke route voor smokkelaars. De controlebeambten (commiezen) hadden in Het Markslag een eigen kamertje waar ze na hun surveillance sliepen. Om deze cultuurhistorische informatie te behouden gaat Natuurmonumenten met de opbrengst een informatiepaneel maken.
Geschiedenis & Politiek
Historische biografieen