Teamzorg is zelfzorg

Geertrui De Ruytter Ann Martin
Stressklachten, burn-out en andere psychosociale klachten van leraren en schoolleiders, ze zijn een realiteit. Zeker in volle Corona-pandemie. De bezorgdheid leeft niet alleen bij wie er zelf mee te maken krijgt, maar ook beleidsmakers en andere actoren in en rond onderwijs zetten dit thema op de agenda. Zowel op de schoolvloer als aan beleidstafels klinkt geregeld dat leraren en vooral schoolleiders meer aan zelfzorg moeten doen en dat ze daarvoor beter toegerust moeten zijn.

Dit themanummer verbreedt de aandacht voor zelfzorg en richt de blik ook op teamzorg. Zelfzorg blijft uiteraard voor elk teamlid een individuele uitdaging, maar teamzorg, gekaderd in een structureel schoolbeleid, is een verantwoordelijkheid van iedereen. Het behoort zelfs tot de kern van kwaliteitsverbetering in onderwijs. In die zin hebben schoolleiders een verantwoordelijke rol in de uitbouw van een gezonde schoolcultuur.

Van waar komen de stressklachten? Deze publicatie beantwoordt die vraag. Maar we reiken vanuit een stevige onderbouwing ook concrete instrumenten aan om beleid te voeren rond team- en zelfzorg.

Is Teamzorg is zelfzorg het boek voor jouw Reading Challenge?

Reageren op Teamzorg is zelfzorg