Terug naar nazi-Duitsland

Een waargebeurd, spannend, filmisch verhaal over ongelooflijk heldendom in de Tweede Wereldoorlog

Freddy Mayer groeide op in Duitsland en was getuige van de opkomst van de nazi’s. Toen hij zestien was, vluchtte zijn familie naar de Verenigde Staten – ze behoorden tot de laatste Duitse Joden die in 1938 ontsnapten. Daar probeerde Mayer dienst te nemen in het leger, maar hij werd afgewezen omdat hij een Duitser was. Hij werd daarentegen wel snel aangeworven bij de OSS, de spionagedienst van de CIA. Mayer, vergezeld door de Nederlands-Joodse vluchteling Hans Wijnberg en nazi-overloper Franz Weber, werd in Oostenrijk gedropt. Maandenlang stuurde hij via Wijnberg rapporten naar de OSS. Die rapporten bevatten een goudmijn aan informatie, leverden belangrijke gegevens voor het Ardennenoffensief en zorgden ervoor dat de geallieerden twintig nazi-treinen konden bombarderen.

Vlak voor de geallieerde overwinning werd Mayer gevangengenomen door de Gestapo en dagenlang gemarteld. Opmerkelijk genoeg overtuigde hij de nazi-commandant van de regio ervan zich over te geven en zo voltooide hij een van de succesvolste missies van de oorlog.

In de pers

Terug naar nazi-Duitsland is een meesterlijk verhaal van een geweldig getalenteerde schrijver.’ Alex Kershaw

‘Een opwindend leesavontuur.’ The Wall Street Journal

‘Een boeiende pageturner.’ Kirkus Reviews