Tijd

Onze tijd is al eeuwen omgeven door mysterie – en niet alleen voor natuurkundigen. Stroomt de tijd of staat hij stil? Hoe kan de tijd vertraagd worden door zwaartekracht, of zelfs worden gestopt door zwarte gaten? En hoe meten we de tijd eigenlijk? We kunnen ons geen dagelijks leven voorstellen zonder tijd. Hij geeft ons houvast en is bepalend voor hoe het leven op aarde is ingericht. Maar als het gaat om de rest van het heelal, is hij eigenlijk heel bedrieglijk.

Guido Tonelli laat zien hoe tijd en het concept ‘nu’ buiten onze kleine planeet hun betekenis verliezen. Achter de schijnbare regelmaat van onze tijd gaat een kosmos van ingestorte zonnestelsels en verwoeste sterrenstelsels schuil. Tijd moedigt ons aan om onze zekerheden los te laten en onze toevlucht te zoeken tot zowel de logica als de verbeelding. Aan de hand van voorbeelden uit de mythologie, kunst en filosofie schetst Tonelli een even toegankelijke als zorgvuldige cultuurgeschiedenis van de tijd.

Is Tijd het boek voor jouw Reading Challenge?

Boeken van dezelfde auteur

Reageren op Tijd