Time-out

Time-out

Gelezen 0 Aan het lezen 0 Wil ik lezen 2 Favoriet 0 Recensies 0
In het katholieke en behoudsgezinde Vlaanderen waarin de hoofdfiguur (°1953) opgroeit, is weinig ruimte voor individuele ontplooiing en vrijheid. Wet, Godsdienst en Traditie hebben het voor het zeggen. Zijn grootvader is getekend door de Eerste Wereldoorlog waarin hij tegen de Duitse bezetter heeft gevochten. De jeugd van zijn vader en diens oudere broer is voor altijd verbonden met de Tweede Wereldoorlog. De ik-figuur wordt volwassen in een tijd waarin de Koude Oorlog in schril contrast staat met de vrijheidsdrang van een jonge generatie, die tot de revolte van mei ’68 zal leiden. Er waait een revolutionaire wind door de westerse wereld, die niet alleen voor vrijheid en seksuele ontvoogding zorgt, maar die ook een schijnbaar onuitputtelijke bron van creativiteit en vernieuwing lijkt. De illusie blijft echter niet duren.
Als volwassene ziet de hoofdfiguur al de verworvenheden uit zijn jeugd opnieuw verdwijnen onder druk van de politieke correctheid, die zich als een virus over de westerse wereld verspreidt en de poort wagenwijd openzet voor de demonen van vroeger: Wet, Godsdienst en Traditie. Is de strijd voor persoonlijke vrijheid en kritisch denken voor niets geweest?
Brave New Books
19 april 2019