Toma terus

Tussen 21 maart en 21 juni 1951, dit jaar precies zeventig jaar geleden, arriveerde een groep van ruim 12.500 Molukse mannen, vrouwen en kinderen in Nederland. Zowel aan Molukse als aan Nederlandse kant ging iedereen uit van een tijdelijk verblijf. Inmiddels zijn we enkele generaties verder. Tegenwoordig telt de Molukse gemeenschap volgens het CBS 70.000 personen en is er sprake van een vierde en zelfs vijfde generatie jonge mensen met een Molukse achtergrond. In de afgelopen zeventig jaar is het nodige óver Molukkers geschreven, maar in de bundel Toma terus ('steeds vooruit') komen Molukkers zélf aan het woord. Toma terus is geen alomvattende, feitelijke geschiedenis van de Molukse gemeenschap, maar een creatieve reflectie in woord en beeld die tegelijkertijd naar de toekomst kijkt.

Is Toma terus het boek voor jouw Reading Challenge?

Reageren op Toma terus