Tomas Nevinson

Tomas Nevinson

Rank 4343 Gelezen 0 Aan het lezen 1 Wil ik lezen 22 Favoriet 0 Recensies 0
Literatuur & Romans Newsroom 1   Topics 0

De prachtige los te lezen opvolger van Berta Isla, met grote vragen over moraliteit en moord. Tomas Nevinson keert terug naar de geheime dienst en raakt verwikkeld in de wereld van terrorisme, spionage en misleiding

‘Ik kreeg een ouderwetse opvoeding en had nooit verwacht dat ze me ooit zouden opdragen om een vrouw te vermoorden. Vrouwen zouden onschendbaar moeten zijn…’

Het is 1997. Tomas Nevinson woont in Madrid en heeft contact gelegd met Berta Isla, zijn ex-vrouw, en hun kinderen. Ze lijken hun relatie weer op te kunnen pakken, tot Tomas’ verleden hem opnieuw inhaalt. Hij krijgt bezoek van zijn oude leidinggevende, Bertram Tupra, die hem een bijzondere opdracht toevertrouwt: Tomas moet op zoek naar een vermeende terroriste van de IRA die tien jaar geleden een grote aanslag heeft gepleegd. En als hij haar heeft gevonden, moet hij haar vermoorden.

Marías’ nieuwste roman is een reflectie op de grenzen van mogelijkheden, en stelt grote vragen over moraliteit en moord. Wat gebeurt er als je slechte daden negeert? Bestaat er zoiets als een goede moordenaar, die de wereld veel leed kan besparen met zijn misdaad? Of is moord nooit goed te praten, ongeacht de context?

Berta Isla in de pers

‘Indringend en moreel aangrijpend.’ **** NRC Handelsblad

‘Een roman-fleuve vol lange, meanderende zinnen over liefde en identiteit, (on)kenbaarheid en de soms sinistere macht van overheden.’ VPRO Gids

‘Een bruisende vertelling over worstelingen met lotsbestemming. […] Structureel en stilistisch getuigt Berta Isla van durf en geslepen ambacht.’ **** Humo

Populaire fiction algemeen
J.M. Meulenhoff