Tongval - Hoe klinken nederlanders

Waarom is het voor buitenlanders zo moeilijk om 'u' te zeggen? Wat is zo mooi aan 'plat praten'? Wat maakt 'tata' tot het ideale woord? Bestaan er talen die mooier of lelijker zijn dan andere? En waarom zegt een klein kind hardnekkig 'poef' tegen een poes terwijl het kwaad wordt als u ook een keertje poef zegt?

Deze vragen - en nog veel meer - komen aan de orde in Tongval.. In dit boek legt Marc van Oostendorp op een heldere en eenvoudige manier uit welke klanken Nederlanders maken en waarom ze precies die klanken maken en geen andere. Hij besteedt daarbij zowel aandacht aan de standaardtaal en de traditionele dialecten als het Gronings, als aan meer recente varianten als het Surinaams Nederlands en de Turkse tongval.

Tongval is een vrolijk en leerzaam boek over de gymnastiek die onze spraakorganen elke dag bij het praten maken en over de manier waarop de verschillen tussen allerlei dialecten ons iets kunnen leren over onszelf.

Is Tongval - Hoe klinken nederlanders het boek voor jouw Reading Challenge?

Boeken van dezelfde auteur

Reageren op Tongval - Hoe klinken nederlanders