Verandering en verloedering

Er gebeurt van alles met de Nederlandse taal: nieuwkomers leren hem, jongeren sms-en hem, en managers mixen hem met Engels. Onder onze ogen zien we hem veranderen. Volgens velen zullen die veranderingen leiden tot verloedering en er uiteindelijk voor zorgen dat het Nederlands ten onder gaat.

Hoe terecht zijn deze zorgen? Wat zijn taalnormen precies en waar halen we deze vandaan? Verandert het Nederlands sneller dan andere talen? Op deze en tal van andere vragen geeft Verandering en verloedering een helder en onderhoudend antwoord. Het boek is gebaseerd op de inzichten die de auteurs in hun eigen taalkundige onderzoek hebben opgedaan, en rijk aan voorbeelden: van 'hun hebben de poen' tot 'toen je niemand vrij zag staan, schoot je de bal op doel', en van 'u duikt weg voor de vrantwoorlijkheid' tot 'fuck iedereen'. Aan de hand van een tiental populaire opvattingen, zoals 'Wie niet kan spellen, kent zijn moedertaal niet' en 'De omroep verloedert de taal', laten ze zien hoe het met het Nederlands van vandaag gesteld is. De auteurs illustreren, nuanceren of verwerpen deze opvattingen in een toegankelijk en prikkelend betoog.

Is Verandering en verloedering het boek voor jouw Reading Challenge?

Boeken van dezelfde auteur

Reageren op Verandering en verloedering