Tot op de dag

Tot op de dag

Als Mardjan Seighali op haar zesentwintigste in Nederland aankomt besluit ze alles op alles te zetten om haar leven alsnog zin en betekenis te geven. Ook al zijn de herinneringen aan de Iraanse gevangenis en het militaire elitekorps van Khomeini vers, Mardjan wil niet dat ze haar toekomst beïnvloeden. Ze laat zich door niets en niemand tegenhouden en stort zich op haar nieuwe leven. Tot ze erachter komt dat de zwarte bladzijden zich niet laten wissen.

In Tot op de dag opent Seighali jaren na dato – ‘met volle overtuiging en gemengde gevoelens’ – het boek dat ze tot nu toe zorgvuldig voor zichzelf en de buitenwereld gesloten hield. Samen met schrijver en journalist Job Hulsman schreef ze een intiem en hoopgevend boek over volwassenwording, identiteit en een grens-overstijgende liefde. Tot op de dag is daarmee een aangrijpend verhaal dat aanzet tot nadenken over een samenleving waarin mensen oog en oor hebben voor het verhaal van de ander – ook al komt die ander van ver.

Literaire non-fictie algemeen
Ambo|Anthos