Totok

‘Totok II’ is een samenwerkingsproject van schrijver Adriaan van Dis en beeldend kunstenaar Harald Vlugt. In 1996 verscheen de bundel ‘Totok’ met tien gedichten van Van Dis en evenzoveel collages van Vlugt. Met de jaren schreef Van Dis zes nieuwe gedichten. Dit vormde de aanleiding tot een nieuwe, aangevulde uitgave: ‘Totok II’. Deze bundel bevat tevens een audio-cd met alle, door Van Dis voorgelezen gedichten. Adriaan van Dis schreef naar aanleiding van zijn reis door ‘het land van horen zeggen’ een aantal indringende gedichten. ‘Zelden kwam mijn jeugd zo dichtbij als in het land van mijn ouders’. De gecompliceerde relatie van de zoon met zijn vader wordt ook hier, net als in ‘Indische duinen’ en ‘Familieziek’, voelbaar. De titel ‘Totok’ (‘buitenstaander’) slaat zowel terug op de Hollander in Indië als op de tragische ik-figuur die verwoede pogingen doet ‘er bij te horen’. De collages van Harald Vlugt zijn geen letterlijke illustraties bij de gedichten, maar eerder associatieve verbeeldingen. Hij weet daarmee steeds feilloos aan te sluiten op de zintuiglijke waarnemingen in Van Dis’ poëzie.

Is Totok het boek voor jouw Reading Challenge?

Boeken van dezelfde auteur

Reageren op Totok