Toverkrijt

Gelezen 1 Aan het lezen 0 Wil ik lezen 0 Favoriet 0 Recensies 0
Kobo Abe (1924) werd vooral bekend door zijn verfilmde en tevens tot toneelstuk bewerkte roman 'De vrouw in het zand' (1926; Nederlandse vertaling Meulenhoff 1969, derde druk 1989). Het vijftal in deze bundel opgenomen korte verhalen dateert uit zijn beginperiode als schrijver, waarin hij zich baseerde op zijn ervaringen tijdens de oorlog, die hij grotendeels in de Japanse vazalstaat Mantsjoerije opdeed. Wanneer men zich realiseert dat Abe zich na de oorlog aansloot bij westers-avantgardistische schrijvers, is het niet verwonderlijk dat de thema's van zijn verhalen ronduit bizar te noemen zijn, waarbij hij een logisch-wetenschappelijke denktrant -een produkt van zijn medische opleiding- paart aan een snijdende humor en een uitdagende ironie. Zo slaagt hij erin het ongewone doodgewoon te maken. Het verhaal 'Een vreemd lijk' is ook opgenomen in de gelijktijdig verschenen bundel 'Aki-De Japanse Herfst' (Meulenhoff 1989).
Meulenhoff