Trek

Trek

Gelezen 0 Aan het lezen 0 Wil ik lezen 1 Favoriet 0 Recensies 0
Culinair   Topics 0
Tegenwoordig reizen we ons suf, maar in voorbije eeuwen liepen, voeren, reden en vlogen er ook genoeg reisluchtigen rond. Reizen ging trager en moderne technieken ontbraken. Zo rijst de vraag: hoe at men onderweg? Wat nam een veertiende-eeuwse koggevaarder mee en hoe kookte een kok
op een VOC-schip elke dag voor driehonderd man? Hoe liep een middeleeuwse pelgrim naar Santiago de Compostella zonder te verhongeren? Hoe voedden legerleiders hun manschappen? En hoelang picknicken we al?

Charlotte Kleyn dook in de geschiedenis van eten op reis. Ze bezocht musea en archieven op zoek naar het ontstaan van bouillonblokjes, militaire rantsoenen en draagbare kookstelletjes, maar was even nieuwsgierig naar de reizende eters van nu. Dus ging ze kijken op een marineschip, liep ze mee
met de scouting en keek ze waar vliegtuigmaaltijden worden klaargemaakt.

Trek bevat ruim vijftig recepten geïnspireerd op het verleden, maar helemaal van nu. Makreel met middeleeuwse specerijen, VOC-punch met arak, steranijs en tamarinde, pelgrimstaart, padvinderskastanje-goulash, rijstpudding met abrikozen-kardemomsaus en nog veel meer.
Culinair
Eten en drinken algemeen