Truman Capote, een biografie

Toen Gerald Clarke begon te schrijven aan zijn ambitieuze biografie van de bij zijn leven al legendarische schrijver Truman Capote (1924-1984), zei Truman tegen hem: 'Ik zal alleen respect voor je hebben als je de hele waarheid vertelt.' Veel van dit boek is gebaseerd op interviews, voornamelijk met Truman Capote zelf, die zijn biograaf negen jaar lang heeft toegestaan zijn leven waar te nemen en er zelf deel aan te nemen, maar ook met ettelijke honderden anderen die TC hebben gekend.
In soepele stijl beschrijft Clarke, die journalistieke arbeid verricht voor Time Magazine, de jeugdjaren van Truman in Alabama; zijn ouders die alleen hun ongeschiktheid voor het ouderschap gemeen hadden en de opvoeding uitbesteedden aan ongetrouwde tantes; zijn bliksemcarrière in de letteren: op zijn 24ste was Truman al een begrip; zijn toetreding tot de internationale jet set; zijn jarenlange worsteling met alcohol, drugs en ruzie zoekende minnaars, zijn obsessie met de hoofdpersonen van zijn non-fictieroman In Cold Blood, en de problemen met het onvoltooid gebleven Answered Prayers, dat hem de status van de Amerikaanse Proust had moeten opleveren.

Recensies (1)

Is Truman Capote, een biografie het boek voor jouw Reading Challenge?

Boeken van dezelfde auteur

Reageren op Truman Capote, een biografie