Turing

Rank 5937 Gelezen 1 Aan het lezen 0 Wil ik lezen 2 Favoriet 0 Recensies 0
Computerpionier, codekraker en wiskundig genie: er is bijna geen wetenschapper in de 20ste eeuw geweest die ons huidige bestaan zo heeft gevormd als Alan Turing. Maar wie was deze man eigenlijk? Hoe leefde en werkte hij? En wat leidde tot zijn tragische zelfmoord op pas 41-jarige leeftijd?
Robert Deutsh belicht in 'Turing' een buitengewoon leven dat heen en weer ging van koninklijke ridderslag naar geheime homoseksualiteit, van geniale vindingrijkheid naar diepe depressie.
Robert Deutsch, in 1981 in Köthen geboren, studeerde in Halle illustratie en communicatiedesign. Sinds 2012 werkt hij als zelfstandig illustrator en grafisch ontwerper. Zijn werk is tentoongesteld in onder meer Berlijn, Leipzig, Porto en Los Angeles, en gepubliceerd in talloze tijdschriften. In 2014 werd Deutsch onderscheiden met de Giebichen Stein Designpreis in de categorie 'Beste communicatie', en met zijn debuut 'Turing' was hij in 2015 finalist voor de Comicbuchpreis van de Berthold-Leibinger Stiftung. In het juryrapport schreef stripjournalist Lars von Törne: ''In kunstzinnige acrylschilderingen die aan de jaren vijftig doen denken, zet illustrator Robert Deutsch de biografie neer van de Britse wiskundige en informatica-pionier Alan Turing. Een uitgekiende pagina-opmaak geeft op speelse, charmante maar ook complexe wijze de grillige kanten van Turings persoonlijkheid weer, alsmede de tragische kanten van zijn leven als homoseksueel in een tijd dat dit in Groot-Brittannië strafbaar was.''
Als basis voor zijn grafische biografie gebruikte Deutsch het boek 'Enigma' van Andrew Hodges, maar bepaalde gedeelten van zijn verhaal zijn fictief.
Robert Deutsch woont en werkt in Leipzig.
Alan Turing
Joost Pollmann