Tussen bank en schip

Gelezen 1 Aan het lezen 0 Wil ik lezen 1 Favoriet 0 Recensies 0

'Deze race zal je leven veranderen,' zei Roy Heiner, Nederland's beroemdste zeiler, in de lente van 2005 tegen de jonge kerels tegenover hem. Hij had na een Idols-achtige talentenjacht een paar onervaren zeilers uitverkoren om de wereld rond te varen in de Volvo Ocean Race. Samen met een handvol professionele stuurlui vormden zij de B-ploeg van ABN Amro. Die bank had kort daarvoor een ongeëvenaard miljoenenbudget toegezegd aan een oceaanzeilcampagne met twee eigen schepen.

De jeugdige ploeg trotseerde 60.000 kilometer lang de elementen en vestigde een nieuw 24-uurs snelheidsrecord. Ze verbaasden de miljoenen fans die acht maanden lang intensief de grootste zeilrace ter wereld volgden. In de nacht van 18 mei 2006 veranderde hun leven echter voorgoed. Een golf, zoals er al duizenden over het dek geraasd waren, sleurde bemanningslid Hans Horrevoets mee de Atlantische Oceaan in. De jongste deelnemers aan de wedstrijd verloren hun nestor, maar redden een paar dagen later wel tien levens door de bemanning van een zinkende concurrent te hulp te schieten.

Tussen Bank en Schip verhaalt niet alleen over het drama en het succes op zee, maar ook over de bank die het project mogelijk maakte met de grootste marketingcampagne uit haar geschiedenis. Op indringende wijze schetst Emilie van Outeren de samenwerking tussen zakelijke zeilers en zeilende zakenlui. De combinatie van zeezeilers op de top van hun kunnen, een bank met grootse ambities en situaties waarin winst en verlies dicht bij elkaar liggen, maken Tussen Bank en Schip een pageturner van de eerste orde.

Emilie van Outeren (1980) studeerde geschiedenis in Groningen en journalistiek in New York. Haar werk is gepubliceerd in talrijke Amerikaanse en Canadese kranten. In Nederland schrijft ze vooral voor de Volkskrant. Tijdens de Volvo Ocean Race reisde ze naar de helft van de wedstrijdhaltes en beleefde op intense wijze de heroïek, het drama en de competitie op zee.

Lifestyle & Vrije tijd
01 mei 2007