Tussen de filmrollen

Gelezen 1 Aan het lezen 0 Wil ik lezen 0 Favoriet 0 Recensies 0

Filmpionier Henk van der Linden (1925) is letterlijk geboren in de bioscoop. Zijn vader was bioscoopexploitant en runde een filmverhuurkantoor in Hoensbroek. Henk van der Linden kreeg de liefde voor film dus met de paplepel ingegoten. Hij werd reisbioscoopexploitant en regisseur, scenarioschrijver, cameraman en producent van Nederlandse jeugdfilms. Met zijn bedrijf Rex Film Productie maakte hij tussen 1943 en 1984 maar liefst 81 films, waaronder een veertigtal lange speelfilms. Daarmee is hij de meest productieve filmer die Nederland ooit gekend heeft. Met De avonturen van Pietje Bell en de verfilming van de verhalen van Sjors en Sjimmie, Dik Trom en Billie Turf effende Van der Linden de weg voor de Nederlandse jeugdfilm. De Nieuwe avonturen van Dik Trom was 28 jaar lang onafgebroken in de bioscoop te zien en staat hiermee in het Guinness Book of Records. Tussen de filmrollen zijn de filmmemoires van een bijzondere filmmaker.

IJzer, Uitgeverij
11 augustus 2020