Tussen kinderboerderij en slachthuis

Mens en dier – een relatie vol tegenstellingen! We houden van onze huisdieren en vertroetelen ze. In onze omgang met ‘nuttige dieren’ hebben we vaak een nuchtere, minachtende houding en we laten ze in megastallen vegeteren tot ze aan de lopende band worden geslacht. Wat drijft ons om sommige dieren in nood te redden en andere stelselmatig te doden? Wat geeft ons het recht dieren te behandelen alsof het zielloze en gevoelloze wezens zijn? We kunnen een keuze maken: wegkijken of ons er verder in verdiepen.
Hanna Rheinz helpt ons deze gecompliceerde toestand te begrijpen in haar ‘kabbala der dieren’. Ze maakt duidelijk dat alles wat we dieren aandoen, effect op onszelf heeft. De beschrijving van verschillende diermensen – zoals de vogelmens, hondmens en egelmens – toont het dier als spiegelbeeld van de mens.
Essayistisch, onderhoudend, soms humoristisch en satirisch ontstaat zo het beeld van een holistische relatie. De wederzijdse liefde tussen mens en dier maakt de complexe onderlinge relatie bewust en bevordert het samenleven.
Dr. Hanna Rheinz is (dier)psycholoog, publicist en beeldend kunstenaar en werkt als cultureel redacteur. Ze is voorzitter van de internationale vereniging Trialog 4 Animals, die zich ook binnen religies voor dierenbescherming inzet. Ze woont met twee paarden, een ezel, kippen, katten en een hond op een boerderij.

Religie & Spiritualiteit
Esoterie algemeen
Uitgeverij Akasha
06 juli 2012
06 juli 2012

Reacties op: Tussen kinderboerderij en slachthuis