Tussen zinnen

Er gebeurt meer tussen de zintuigen dan we denken. Met onze ogen zien we en met onze oren horen we, maar wat te denken van mensen die muziek in kleur halen? Een elektrische gitaar klinkt bijvoorbeeld als dunne blauwwitte strepen in een zwart vlak. Dit is een extreme vorm van een zintuiglijke ervaring die we allemaal wel hebben, namelijk dat een bas donkerder klinkt dan een viool. Recente neurologische en psychologische inzichten wijzen erop dat de zintuigen samenwerken. Wetenschappers noemen dit verschijnsel synesthesie, wat letterlijk samen waarnemen betekent. Uit onderzoek bij pasgeborenen blijkt dat we allemaal synesthetisch worden geboren en al snel deze gave verliezen. Toch zijn er volwassenen die de synesthetische gave niet verloren zijn. Zij vertellen in dit boek hoe zij de wereld beleven en welk nut synesthesie voor hen heeft in het dagelijks leven.

Is Tussen zinnen het boek voor jouw Reading Challenge?

Boeken van dezelfde auteur

Reageren op Tussen zinnen