Twee dorpen in oorlogstijd

Nog nooit eerder werd de geschiedenis van de dorpen Vreeswijk en Jutphaas tijdens de Tweede Wereldoorlog bij elkaar gebracht in één boek. Het boek gaat over Duitse spionnen, enorme stromen vluchtelingen, over vluchtende kinderen en bombardementen van strategische doelen. Een boek vol foto’s, korte verhalen, getuigenissen en herinneringen aan grote en kleine verzetsdaden. Over het herbergen van onderduikers, illegale slachterijen en het verstoppen van hele schepen om vordering door de Duitsers te voorkomen. Veel mensen leverden een bijdrage aan het boek door hun herinneringen en beeldmateriaal te delen. Ook stelden de historische verenigingen van Nieuwegein en Hoograven, ooit deel van Jutphaas, hun kennis en materialen beschikbaar. “Het voelt heel bijzonder als een 91-jarige tegen je zegt dat hij blij is dat er nu toch nog iets met zijn herinneringen wordt gedaan. En dat gebeurde niet één keer, maar veel vaker. Dat vind ik echt geweldig. Het motiveert enorm om er ook voor te zorgen dat alle informatie voor iedereen, maar vooral ook voor jonge mensen, makkelijker vindbaar en toegankelijk wordt.”

Is Twee dorpen in oorlogstijd het boek voor jouw Reading Challenge?

Boeken van dezelfde auteur

Reageren op Twee dorpen in oorlogstijd