Utrecht 1930-1960

Utrecht 30-60

Gelezen 0 Aan het lezen 0 Wil ik lezen 1 Favoriet 0 Recensies 0
Frans Ferdinand van der Werf (1903-1984) was een van de meest vooraanstaande fotografen van de stad Utrecht. Als geen ander wist hij het juiste standpunt of het juiste moment te vinden om een bijzondere gebeurtenis vast te leggen, vaak met gevoel voor drama, maar ook voor de hilariteit die een situatie kan oproepen, zoals de foto van de brandweerman die een paspop uit een brandend warenhuis redt

Daarnaast was Van der Werf altijd op zoek naar karakteristieke types, die hij tijdens hun dagelijkse werkzaamheden vastlegde, zoals de baggeraars van de Utrechtse grachten en de orgelman in de Sterrenwijk. Maar ook hoogwaardigheidsbekleders, beroemdheden en leden van de koninklijke familie verschenen regelmatig voor de lens. Menige Utrechter is door Van der Werf geportretteerd in zijn fotostudio Camera Obscura aan de Kromme Nieuwegracht.

Maar vooral vermaard zijn de stemmige stadsgezichten die Van der Werf met veel gevoel voor compositie in beeld bracht: het berijpte Singelplantsoen, de Oudegracht in tegenlicht, de kaartspelende mannetjes in het Julianapark. Nostalgisch, historisch, maar zonder opsmuk. Kortom, Utrecht op zijn mooist.
Geschiedenis & Politiek
Uitgeverij WBOOKS