Utrecht Hooligans

Utrecht Hooligans

Jongens en mannen hangen in de hekken, worden opgejaagd door briesende politiepaarden, ademen de kruitdampen van vuurwerk, trekken stenen uit de grond en proeven hun eigen bloed. Van de treinstelslopers uit de jaren zeventig tot de bikkelharde knokkers in de huidige geheime bosgevechten.

Utrecht Hooligans schetst een onromantisch, maar een tegelijk fascinerend en schokkend beeld dat behoorlijk schuurt. Alles draait om liefde voor de stad, want ‘we komen niet voor het voetbal’.

Vergeet daarom Amsterdam, Rotterdam en Den Haag. De absolute pioniers van het Nederlandse hooliganisme komen uit Utrecht. Na het succes van Crimineel Utrecht onderzoeken Daniel van Doorn en Evert van der Zouw opnieuw een duistere kant van hun geliefde stad Utrecht. In Utrecht Hooligans nemen zij de lezers mee in de geschiedenis van de oudste harde kern van Nederland.

Dankzij hun kennis en betrokkenheid bij de groep wonnen beide auteurs het vertrouwen van de absolute top van de Utrechtse hooligans. Urenlang spraken zij met de kopstukken van de verschillende generaties. Talloze schokkende verhalen werden opgetekend. Ook brachten ze vele dagen door in de stadsarchieven en lazen vele dossiers, kranten en politierapporten over het hooliganisme door de jaren heen.

Misdaadjournalist Bas van Hout (1959) maakte kennis met de Utrechtse hooligans voor zijn legendarische televisieprogramma Harde Kern. Hij schreef een passend voorwoord.

Evert van der Zouw (1976) en Daniel M. van Doorn (1986) verzamelen al vele jaren alle beschikbare informatie over voetbalgeweld en misdaad in Nederland en over hun woonplaats Utrecht in het bijzonder. Na Crimineel Utrecht bundelden ze voor Utrecht Hooligans opnieuw hun kennis en krachten.
Lifestyle & Vrije tijd
Just Publishers