Van A tot X

John Berger

Van A tot X

Een schitterende roman over liefde en verzet

Wordt verfilmd door Isabel Coixet (Elegy), waarbij de brieven van A"i da zullen worden voorgedragen door Penelope Cruz, Sarah Polley,

Julie Christie, Juliette Binoche, Jeanne Moreau, Salma Hayek en anderen

Gebonden, 12,5 x 20 cm

ca. 224 blz.

ca. € 18,90

Januari 2009

In de oude, vervallen stad Suse woont A"ida. Haar geliefde Xavier zit in de gevangenis en omdat A"ida hem niet mag bezoeken, schrijft ze hem

brieven. Resoluut, sensueel en teder zijn de woorden waarmee ze haar guapo, haar soplete vertelt over haar leven en dat van hun vrienden en

kameraden, over hun dromen en verlangens, en over de strijd die in de stad woedt.

Naarmate de tijd voortschrijdt, worden de geringste gebeurtenissen en gebaren _ een intieme dans, een gedeelde maaltijd: dingen die voor A"ida

van levensgrote betekenis zijn daden van verzet tegen de gevestigde orde die hen dreigt te vernietigen.

In zijn nieuwe roman schetst John Berger een samenleving die, bedreigd door politieke en militaire machten, keer op keer hoop put uit de pijn en

de kwetsbaarheid, de machteloosheid en het verdriet van het dagelijks leven. Puur, indringend en krachtig: Van A tot X is een fenomenaal geschreven

roman over liefde en verzet, en over de veerkracht van mensen in tijden van onderdrukking en gevangenschap.

"John Berger heeft ons iets prachtigs geschonken. Van A tot X is een roman vol beheerste woede, geschreven met tederheid en een brandend politiek

geloof. Alles wat hij beschrijft is belangrijk, oprecht en precies: vrijheid en het gebrek daaraan, hoop en het gebrek daaraan, macht en het gebrek

daaraan, liefde en het hevige verlangen dat ontstaat als de geliefde ons is ontnomen." Arundhati Roy

"Ik houd van John Berger en ik bewonder zijn werk. In de hedendaagse Engelse literatuur is hij onovertroffen." Susan Sontag

"Passie is wat John Berger kenmerkt; er is niets afstandelijks aan deze man. Hij hanteert gedachten zoals een schilder verf gebruikt en je kunt

zijn taal bijna aanraken." Jeanette Winterson

John Berger (Londen, 1926) verwierf faam met Ways of Seeing, de revolutionaire televisieserie over kunst die hij

in de jaren zestig voor de bbc maakte. Het gelijknamige boek geldt nog altijd als een van de meest spraakmakende

werken over kunstbeschouwing. In 1972 won Berger de James Tait Black Memorial Prize én de prestigieuze

Booker Prize met zijn roman G. Tot zijn bekendste literaire werk behoren Vrucht van hun arbeid, een trilogie over

het leven op het Franse platteland, en Ten huwelijk, een roman over aids. Berger geldt als een van de invloedrijkste Britse

kunstenaars van de laatste vijftig jaar. De Spaanse regisseur Isabel Coixet wier film Elegy, naar de roman The Dying

Animal van Philip Roth, dit najaar in Nederland in première gaat zal Van A tot X verfilmen.

Is Van A tot X het boek voor jouw Reading Challenge?

Boeken van dezelfde auteur

Reageren op Van A tot X