Van Bakoe tot Batoemi

Van bakoe tot batoemi

Gelezen 42 Aan het lezen 1 Wil ik lezen 16 Favoriet 0 Recensies 0
In het voorjaar van 2014 worden de Olympische Winterspelen in Sotsji gehouden, aan de voet van de Kaukasus, de machtige bergrug die van de Zwarte naar de Kaspische Zee loopt. Wekenlang zal op Nederland 1 te zien zijn hoe sporters slalommen, bobsleeën en rodelen. Maar wat weten we eigenlijk van deze streek? Wie leven daar precies? Jelle Brandt Corstius is uw gids in dit wonderlijke gebied, waar in elke vallei wel een nieuw volkje woont met een eigen taal en eigenaardigheden. Voor het eerst staan alle reisverhalen van reisjournalist Jelle Brandt Corstius over de Kaukasus in één boek. Hij bezoekt een geheim apenlaboratorium in Abchazië, praat over marihuana met Tsjetsjeense soldaten en slaat een ontvoerde bruid af in Tsjerkessië. In Georgië belandt hij in een oorlog met Rusland en komt hij erachter dat vreugdevuur ook gevaarlijk kan zijn. En in Azerbeidzjan neemt hij een bad in ruwe olie. Het schijnt heilzaam te zijn, je stinkt in ieder geval drie dagen naar benzine.

Gelijktijdig met het verschijnen van Van Bakoe tot Batoemi wordt een nieuwe zesdelige serie voor de vpro uitgezonden, De Bergen achter Sotsji, waarin Brandt Corstius door de Kaukasus reist. Hiervoor maakte hij twee series in Rusland en vorig jaar verkende hij India, in de serie Van Bihar tot Bangalore.

Jelle Brandt Corstius (1978) deelde zijn reiservaringen eerder in onder andere het succesvolle boek Universele Reisgids voor Moeilijke Landen. DIt jaar schrijft hij het essay voor de boekenweek, Arctisch dagboek.

Literaire non-fictie algemeen
Prometheus
17 januari 2014
21 januari 2014

Reacties op: Van bakoe tot batoemi