Van liefdadig naar rechtvaardig

Van liefdadig naar rechtvaardig

Hoe pak je ongelijkheid aan?
Wat betekent internationale solidariteit?
Hoe biedt ze antwoorden op globale uitdagingen?

Conflicten, hongersnood, armoede, gedwongen migratie, discriminatie ... Er is nog steeds te veel onrecht in onze wereld. De grondoorzaken daarvan worden niet aangepakt en internationale solidariteit wordt nog te vaak tot ontwikkelingssamenwerking vernauwd. Hoog tijd voor heldere analyses en visies op de toekomst.

Kan er sprake zijn van gelijkwaardige samenwerking in een wereld die de koloniale erfenis nog niet van zich afschudde? Waar zit de ongelijkheid die we vandaag moeten aanpakken? Hoe vullen we internationale solidariteit het best in om dit écht aan te pakken?

Elf toonaangevende internationale stemmen tonen in prikkelende essays hoe internationale solidariteit er volgens hen moet uitzien. Ze schuiven ideeën en concrete pistes naar voren die de huidige denkbeelden en praktijken uitdagen. Van liefdadig naar rechtvaardig is een oproep tot daadkracht op elk facet van onze toekomst, van herverdeling over ecologie tot dekolonisatie en technologie.

Mens & Maatschappij
Mens en maatschappij algemeen
Lannoo Campus
05 mei 2021
05 mei 2021

Reacties op: Van liefdadig naar rechtvaardig