Van Veerallee tot Katerveer

Tussen een rivier, een vaart, een spoorweg en een snelweg liggen Veerallee en Katerveer, in de stad Zwolle en de buurtschap Spoolde. Beide dragen ze de naam van een verkeersverbinding én van een woongebied van nauwelijks tien vierkante kilometer tussen IJssel, Willemsvaart, Kamperlijntje en A-28.

'Van Veerallee naar Katerveer' vertelt een verhaal van prehistorie naar nu, van bodem en landschap, van bouwen, wonen en bedrijvigheid, van strijd, streven en ontspanning. Zo gaat het over de Spoolderberg, de polder Blalo, de paardentram, schepen en bruggen, een voetbalinterland, afweergeschut en deportaties, Jugendstil, Amsterdamse School en recente nieuwbouw, uitspanningen, scholen en bedrijven, schippers, boeren en tuinders. En over bewoners die opkomen voor hun belangen, in de schaduw van de stad. Met zo nu en dan een blik naar de overkant.

Het verhaal in de woorden van schrijver en historicus Wim Coster wordt begeleid door vele foto’s, kaarten en andere illustraties, waaronder de speciaal voor dit boek gemaakte schilderijen van vormgever en beeldend kunstenaar Frank de Wit.

Geschiedenis & Politiek
Regionale stadsgeschiedenis