Van Willem III tot Willem III

In Van Willem iii tot Willem iii nemen de dichters Jean Pierre Rawie en Driek van Wissen de lezer, en in het bijzonder onze Prins van Oranje en zijn oudste dochter Amalia, mee in ruim tweehonderd jaar vaderlandse geschiedenis. Hun verhaal begint in een republiek en eindigt in een koninkrijk; de beide Willems uit de titel hebben hun naam gemeen, maar verder weinig, zoals de verteller, hun opvolger en naamgenoot Willem-Alexander (zelf een gelauwerd historicus), meer dan duidelijk maakt. Speels, maar toch nauwkeurig wordt in deze Rijmkroniek een roemruchte periode uit onze vaderlandse geschiedenis aan de vergetelheid onttrokken. Op 21 mei 2010 overleed in Istanbul totaal onverwacht de dichter Driek van Wissen, voormalig Dichter des Vaderlands. Hij had net met Jean Pierre Rawie de laatste hand gelegd aan dit deel van de Rijmkroniek des Vaderlands. Rawie beijvert zich al jarenlang om aan het Republikeins Genootschap, waarvan hij actief lid is, het predicaat ‘Koninklijk’ te doen verlenen. Over de Rijmkroniek des Vaderlands: ‘Niet zomaar schertsen en grappen maken, maar spits en geestig zijn. Wat de Engelsen “witty” noemen. (...) De Rijmkroniek des Vaderlands is luimig.’ ed schilders, de volkskrant ‘Wederom slaagt het duo er op bewonderenswaardige wijze in historische feiten en ontwikkelingen te mengen met humoristische relativeringen en kwinkslagen.’ dagblad van het noorden

Is Van Willem III tot Willem III het boek voor jouw Reading Challenge?

Boeken van dezelfde auteur

Reageren op Van Willem III tot Willem III