Veelzeggende zinnen

‘Onze deugden zijn meestal slechts vermomde ondeugden.’ (La Rochefoucauld)

Veelzeggende zinnen
Over aforismen, maximen en wat dies meer zij
in de Nederlanden & ver daarbuiten

Het aforisme en soortgelijken zijn kernachtige spreuken waar véél in zit. Vergelijk ze met een druppel slootwater vol waarlijke wezentjes. In dit boek verkent Marc Schoorl dit genre. Waar komt het vandaan, hoe is het gesteld met het aforisme in de Nederlanden en wie zijn er ’s werelds meesters in? De Fransen voeren met La Rochefoucauld, Chamfort en Vauvenargues de boventoon. Nietzsche en Cioran deden er hun voordeel mee.
Maar er is meer. Veel meer.
Van Bertus Aafjes via Vauvenargues tot Zinedine Zidane. Deze ode aan het aforisme is rijkelijk voorzien van voorbeelden, luchtig van toon en zwart als de humor die meer behelst dan zomaar leukigheid.

–De kortste aforismen, die het langst doen nadenken, zijn de beste (Julien de Valckenaere)
– Er worden ook geestelijke zelfmoorden gepleegd, meer nog dan lichamelijke (C.J. Wijnaendts Francken)
– Geduld is de kunst van het hopen (Vauvenargues)

Marc Schoorl is de auteur van Ode aan Joy Division en de romans Zes broers en een zus en Zo vader, zo zoon, die beide deel uitmaken van de cyclus ‘Autobiografie van een romanpersonage’.

Een goed aforisme is, als edelsteen van taal, een zeldzame diamant, een gekke gedachte en een schijnbaar eeuwige waarheid. Shine on, you crazy diamond!

Is Veelzeggende zinnen het boek voor jouw Reading Challenge?

Boeken van dezelfde auteur

Reageren op Veelzeggende zinnen